Ahmadi S M, Khalkhali A, Kazempour E.
(2025). Educational Leadership Through the Mirror of Time: From Historical Roots to Contemporary Perspectives. SELMJ. 1(4), 71-85.
URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html
احمدی سیده معصومه، خلخالی علی، کاظم پور اسماعیل.
(1404). رهبری آموزشی در آیینه زمان: از ریشههای تاریخی تا چشماندازهای معاصر دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1 (4) :85-71URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html
دانشیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده: (35 مشاهده)
رهبری آموزشی بهعنوان یک دیسیپلین چندوجهی، از اوایل قرن بیستم تا عصر دیجیتال تحولات عمیقی را تجربه کرده است. این مطالعه با رویکرد مرور نظاممند، سیر تکامل نظری و عملی این حوزه را در چهار دوره کلیدی بررسی میکند: دوره کلاسیک با تأکید بر کارایی و بوروکراسی، چرخش انسانگرایانه دهههای 1970 و 1980 با تمرکز بر فرهنگ و ارزشها، نظریههای انتقادی، فمینیستی و پستمدرن دهههای 1980 و 1990 با توجه به نابرابری و قدرت، و خوانشهای معاصر با محوریت فناوری، جهانیسازی و پیچیدگیهای سیستمی. یافتهها نشان میدهند که رهبری آموزشی از یک مفهوم عملمحور به کنشی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی تکامل یافته که نیازمند بازتعریف نقش مدیران بهعنوان تسهیلگران یادگیری و هدایتکنندگان شبکهای است. چالشهای پیادهسازی این رویکردها شامل کمبود زیرساختهای فناوری و پژوهشهای محلی است. این مطالعه پیشنهاد میکند که توسعه رهبری آموزشی نیازمند سرمایهگذاری در فناوری، تقویت پژوهشهای بومی و ترویج فرهنگ همکاری و عدالت است تا نظامهای آموزشی به سوی محیطهای یادگیری نوآورانه و فراگیر حرکت کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي