دوره 1، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 85-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Ahmadi S M, Khalkhali A, Kazempour E. (2025). Educational Leadership Through the Mirror of Time: From Historical Roots to Contemporary Perspectives. SELMJ. 1(4), 71-85.
URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html
احمدی سیده معصومه، خلخالی علی، کاظم پور اسماعیل.(1404). رهبری آموزشی در آیینه زمان: از ریشه‌های تاریخی تا چشم‌اندازهای معاصر دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1 (4) :85-71

URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html


دانشیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (35 مشاهده)
رهبری آموزشی به‌عنوان یک دیسیپلین چندوجهی، از اوایل قرن بیستم تا عصر دیجیتال تحولات عمیقی را تجربه کرده است. این مطالعه با رویکرد مرور نظام‌مند، سیر تکامل نظری و عملی این حوزه را در چهار دوره کلیدی بررسی می‌کند: دوره کلاسیک با تأکید بر کارایی و بوروکراسی، چرخش انسان‌گرایانه دهه‌های 1970 و 1980 با تمرکز بر فرهنگ و ارزش‌ها، نظریه‌های انتقادی، فمینیستی و پست‌مدرن دهه‌های 1980 و 1990 با توجه به نابرابری و قدرت، و خوانش‌های معاصر با محوریت فناوری، جهانی‌سازی و پیچیدگی‌های سیستمی. یافته‌ها نشان می‌دهند که رهبری آموزشی از یک مفهوم عمل‌محور به کنشی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی تکامل یافته که نیازمند بازتعریف نقش مدیران به‌عنوان تسهیل‌گران یادگیری و هدایت‌کنندگان شبکه‌ای است. چالش‌های پیاده‌سازی این رویکردها شامل کمبود زیرساخت‌های فناوری و پژوهش‌های محلی است. این مطالعه پیشنهاد می‌کند که توسعه رهبری آموزشی نیازمند سرمایه‌گذاری در فناوری، تقویت پژوهش‌های بومی و ترویج فرهنگ همکاری و عدالت است تا نظام‌های آموزشی به سوی محیط‌های یادگیری نوآورانه و فراگیر حرکت کنند.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.