دوره 1، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 85-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S M, Khalkhali A, Kazempour E. (2025). Educational Leadership Through the Mirror of Time: From Historical Roots to Contemporary Perspectives. SELMJ. 1(4), 71-85.
URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html
احمدی سیده معصومه، خلخالی علی، کاظم پور اسماعیل.(1404). رهبری آموزشی در آیینه زمان: از ریشه‌های تاریخی تا چشم‌اندازهای معاصر دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1 (4) :85-71

URL: http://selmj.ir/article-1-73-fa.html


دانشیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (327 مشاهده)
رهبری آموزشی به‌عنوان یک دیسیپلین چندوجهی، از اوایل قرن بیستم تا عصر دیجیتال تحولات عمیقی را تجربه کرده است. این مطالعه با رویکرد مرور نظام‌مند، سیر تکامل نظری و عملی این حوزه را در چهار دوره کلیدی بررسی می‌کند: دوره کلاسیک با تأکید بر کارایی و بوروکراسی، چرخش انسان‌گرایانه دهه‌های 1970 و 1980 با تمرکز بر فرهنگ و ارزش‌ها، نظریه‌های انتقادی، فمینیستی و پست‌مدرن دهه‌های 1980 و 1990 با توجه به نابرابری و قدرت، و خوانش‌های معاصر با محوریت فناوری، جهانی‌سازی و پیچیدگی‌های سیستمی. یافته‌ها نشان می‌دهند که رهبری آموزشی از یک مفهوم عمل‌محور به کنشی اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی تکامل یافته که نیازمند بازتعریف نقش مدیران به‌عنوان تسهیل‌گران یادگیری و هدایت‌کنندگان شبکه‌ای است. چالش‌های پیاده‌سازی این رویکردها شامل کمبود زیرساخت‌های فناوری و پژوهش‌های محلی است. این مطالعه پیشنهاد می‌کند که توسعه رهبری آموزشی نیازمند سرمایه‌گذاری در فناوری، تقویت پژوهش‌های بومی و ترویج فرهنگ همکاری و عدالت است تا نظام‌های آموزشی به سوی محیط‌های یادگیری نوآورانه و فراگیر حرکت کنند.

 
متن کامل [PDF 959 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Bates, R. J. (1983). Educational administration and the management of knowledge. Deakin University Press.
2. Blackmore, J. (1999). Troubling women: Feminism, leadership, and educational change. Open University Press.
3. Bossert, S. T., Dwyer, D. C., Rowan, B., & Lee, G. V. (1982). The instructional management role of the principal. Educational Administration Quarterly, 18 (3), 34-64. [DOI:10.1177/0013161X82018003004]
4. Bridges, E. M. (1967). Instructional leadership: A concept re-examined. Journal of Educational Administration, 5 (2), 136-147. [DOI:10.1108/eb009614]
5. Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. Sage. [DOI:10.4135/9781446213605]
6. Edmonds, R. R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37 (1), 15-24.
7. Fayol, H. (1916). General and industrial management. Pitman.
8. Greenfield, T. B. (1975). Theory about organization: A new perspective and its implications for schools. In M. Hughes (Ed.), Administering education: International challenge (pp. 71-99). Athlone Press.
9. Griffiths, D. E. (1959). Administrative theory. Appleton-Century-Crofts.
10. Gunter, H. M. (2016). An intellectual history of school leadership practice and research. Bloomsbury Publishing. [DOI:10.5040/9781474220033]
11. Hallinger, P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49 (2), 125-142. [DOI:10.1108/09578231111116699]
12. Hallinger, P., & Heck, R. H. (1996). Reassessing the principal's role in school effectiveness: A review of empirical research, 1980-1995. Educational Administration Quarterly, 32 (1), 5-44. [DOI:10.1177/0013161X96032001002]
13. Harris, A. (2013). Distributed leadership: Friend or foe? Educational Management Administration & Leadership, 41 (5), 545-554. [DOI:10.1177/1741143213497635]
14. Jadaman, P., Razak, N. A., & Abedin, N. F. Z. (2020). Educational leadership 4.0: The role of technology in transforming educational management. Journal of Educational Management, 8 (2), 45-60.
15. Lakomski, G. (2005). Managing without leadership: Towards a theory of organizational functioning. Elsevier. [DOI:10.1016/B978-008043352-3/50009-8]
16. Leithwood, K. (1994). Leadership for school restructuring. Educational Administration Quarterly, 30 (4), 498-518. [DOI:10.1177/0013161X94030004006]
17. Leithwood, K., & Jantzi, D. (2005). A review of transformational school leadership research 1996-2005. Leadership and Policy in Schools, 4 (3), 177-199. [DOI:10.1080/15700760500244769]
18. Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, 28 (1), 27-42. [DOI:10.1080/13632430701800060]
19. OECD. (2013). Leadership for 21st century learning. OECD Publishing. [DOI:10.1787/9789264205406-en]
20. Robinson, V. M. (2011). Student-centered leadership. Jossey-Bass.
21. Robinson, V. M., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44 (5), 635-674. [DOI:10.1177/0013161X08321509]
22. Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.
23. Sergiovanni, T. J. (1992). Moral leadership: Getting to the heart of school improvement. Jossey-Bass. [DOI:10.1177/019263659207654719]
24. Shaked, H., & Schechter, C. (2017). Systems thinking for school leaders: Holistic leadership for excellence in education. Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-53571-5]
25. Spillane, J. P. (2006). Distributed leadership. Jossey-Bass.
26. Spillane, J. P., Halverson, R., & Diamond, J. B. (2004). Towards a theory of leadership practice: A distributed perspective. Journal of Curriculum Studies, 36 (1), 3-34. [DOI:10.1080/0022027032000106726]
27. Starratt, R. J. (2004). Ethical leadership. Jossey-Bass.
28. Taylor, F. W. (1911). The principles of scientific management. Harper & Brothers.
29. UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO Publishing. [DOI:10.54675/CGBA9153]
30. Weber, M. (1947). The theory of social and economic organization. Free Press.
31. Wong, K. C., & Huang, T. (2008). Lao Tzu's philosophy and educational leadership. Journal of Educational Administration, 46 (6), 694-710. [DOI:10.1108/09578230810908288]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb