تعریف سرقت علمی ادبی:
«دستبرد ادبی» یا «سرقت ادبی» به معنای استفاده از کار دیگری بدون ارجاع دادن به آنها یا ارائه ایده موجود از شخص دیگری به عنوان ایده جدید و بدیع است. همه موارد زیر سرقت علمی محسوب میشوند:
کار دیگران را مال خود کنید
کپی کردن کلمات یا ایدههای شخص دیگری بدون دادن ارجاع
دادن اطلاعات نادرست در مورد منبع
تغییر کلمات اما کپی کردن ساختار جمله یک منبع بدون ذکر ارجاع
کپی کردن کلمات یا ایدههای زیادی از یک منبع که اکثریت کار شما را تشکیل میدهد، چه ارجاع بدهید یا نه.
تصاویر و اشکال: استفاده از تصویر، شکلها و نمودارها در کار خود بدون دریافت مجوز مناسب و ارائه استناد مناسب، سرقت ادبی است. نویسندگان باید در صورت لزوم برای استفاده از هر یک از تصاویر، اشکال و غیره از صاحب اثر اجازه کتبی بگیرند.
سیاست نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی در قبال سرقت علمی - ادبی:
هیات تحریریه نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی تأیید میکند که سرقت ادبی غیرقابل قبول است اقدامات لازم را برای بررسی اصالت مقالات دریافتی، پایایی اطلاعات موجود و استفاده صحیح از استنادها انجام میدهد. همه مقالات ارسالی قبل از فرآیند بررسی همتا توسط نرم افزار مشابهت یاب (همانندجو) بررسی می شوند تا از اصالت آنها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران متخصص و مرتبط به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرند.درصد همانندی مورد پذیرش انتشارات آکادمی علوم تا ۲۵ درصد است.
در صورتی که سرقت ادبی در حین داوری توسط هیات تحریریه مجله یا یکی از داوران تشخیص داده شود، مقاله بلافاصله رد می شود. و نمیتوان آن را برای تجدید نظر و چاپ در نظر گرفت.
در صورتی کهدر مراحل بعدی پس از انتشار مقاله ای سرقت ادبی کشف شود، موضوع توسط هیئت تحریریه مجله بررسی می شود و در صورت محسوس بودن محتوای سرقت شده، مقاله از آرشیو نشریه خارج شده و به موسسه مربوطه نویسنده اطلاع داده می شود همچنین نام نویسندگان در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.
توصیه برای نویسندگان
از نویسندگان انتظار می رود قبل از ارسال، مقاله خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنند.
همیشه منابع را به درستی ذکر کنید و ایدهها را تأیید کنید.
همه مراجع باید حاوی اطلاعات کامل کتابشناختی باشند.
تمام منابع ذکر شده در متن باید در فهرست کتابنامه ذکر شود و بالعکس.
هر جا که بیش از ۶ کلمه متوالی کپی شود، باید از علامت نقل قول استفاده شود.
برای استفاده مجدد از محتوای محافظت شده با حق نسخه برداری باید از سایر نویسندگان/ناشران اجازه گرفته باشید.
نشانی مطلب در وبگاه نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی: http://selmj.ir/find-1.121.29.fa.html برگشت به اصل مطلب