دوره 1، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalkhali A. (2025). Philosophical-Linguistic Challenges in Naming the Field of Management Studies. SELMJ. 1(4), 1-10.
URL: http://selmj.ir/article-1-72-fa.html
خلخالی علی.(1404). چالش‌های زبانی- فلسفی در نام‌گذاری حوزه مطالعاتی مدیریت دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1 (4) :10-1

URL: http://selmj.ir/article-1-72-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (38 مشاهده)
نام یک علم، تنها یک برچسب شناسایی نیست، بلکه یک عمل گفتمانی پیچیده و یک بیانیه هستی‌شناختی است که هویت، مشروعیت، دامنه شمول، و جایگاه آن را در منظومه معرفت بشری صورتبندی می‌کند. این جستار با رویکردی واکاوانه و با بهره‌گیری از چارچوب‌هایی از فلسفه تحلیلی زبان، به کندوکاو در چالش‌های زبانیِ بنیادین در نام‌گذاری حوزه «مدیریت» می‌پردازد. هدف آن است تا نشان داده شود چگونه انتخاب به ظاهر ساده و عاری از بار فلسفی عنوانی چون "Management"، یا " Administration"، خود محصول هزارتوی پیچیده از جبر تاریخ، عمل‌گرایی تکنوکراتیک، کشمکش‌های معرفت‌شناختی، و بازی‌های قدرت است. مقاله حاضر استدلال می‌کند که این نام‌گذاری، فارغ از هرگونه قضاوت ارزشی، نه یک اتفاق ساده، بلکه عاملی فعال و شکل‌دهنده در تعیین مرزها، ماهیت ظاهرا بینارشته‌ای، و بحران مشروعیت دائمی این رشته بوده است. این مقاله با بررسی فرضیه‌های رقیب، واکاوی ذهنیت بازیگران کلیدی، و طرح نام‌های آلترناتیو به مثابه اندیشه‌آزمایی، در پی تبیین این گزاره است که "چگونه «نامیدن»، خود شکلی از «فهمیدن» و «ساختن» واقعیت یک حوزه دانش است".

 
متن کامل [PDF 834 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb