گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده: (38 مشاهده)
نام یک علم، تنها یک برچسب شناسایی نیست، بلکه یک عمل گفتمانی پیچیده و یک بیانیه هستیشناختی است که هویت، مشروعیت، دامنه شمول، و جایگاه آن را در منظومه معرفت بشری صورتبندی میکند. این جستار با رویکردی واکاوانه و با بهرهگیری از چارچوبهایی از فلسفه تحلیلی زبان، به کندوکاو در چالشهای زبانیِ بنیادین در نامگذاری حوزه «مدیریت» میپردازد. هدف آن است تا نشان داده شود چگونه انتخاب به ظاهر ساده و عاری از بار فلسفی عنوانی چون "Management"، یا " Administration"، خود محصول هزارتوی پیچیده از جبر تاریخ، عملگرایی تکنوکراتیک، کشمکشهای معرفتشناختی، و بازیهای قدرت است. مقاله حاضر استدلال میکند که این نامگذاری، فارغ از هرگونه قضاوت ارزشی، نه یک اتفاق ساده، بلکه عاملی فعال و شکلدهنده در تعیین مرزها، ماهیت ظاهرا بینارشتهای، و بحران مشروعیت دائمی این رشته بوده است. این مقاله با بررسی فرضیههای رقیب، واکاوی ذهنیت بازیگران کلیدی، و طرح نامهای آلترناتیو به مثابه اندیشهآزمایی، در پی تبیین این گزاره است که "چگونه «نامیدن»، خود شکلی از «فهمیدن» و «ساختن» واقعیت یک حوزه دانش است".
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي