دوره 1، شماره 2 - ( 10-1403 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 172-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezazadeh M. (2024). Lead for Learning (Global Education Monitoring Report 2024-2025). SELMJ. 1(2), 155-172.
URL: http://selmj.ir/article-1-52-fa.html
رضازاده محسن. از رهبری آموزشی تا رهبری برای یادگیری (گزارش پایش آموزش و پرورش جهانی 2025- 2024 ) دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1403; 1 (2) :172-155

URL: http://selmj.ir/article-1-52-fa.html


برنامه ریز آموزشی و مشاور تحصیلی مجموعه مدارس سمپاد تهران
چکیده:   (668 مشاهده)
مقاله حاضر، مروری اجمالی آخرین گزارش پایش آموزش و پرورش جهانی[1]، تحت عنوان رهبری در آموزش و پرورش با تاکید بر رهبری برای یادگیری[2] است. در این گزارش تاکیدشده است که رهبری در آموزش و پرورش، اهمیت زیادی دارد. وجود رهبرانِ قوی برای کمک به تغییر مؤسسات، سیستم‌ها و جوامع به سمت بهتر شدن، ضروری است. رهبران قوی با دیگر همکاران، همیاری می‌کنند تا به اهداف مشترک دست یابند. در سطح مدرسه‌ای، رهبران همان مدیران مدارس هستند، و همه مسئولیت‌های مدرسه‌ای به دوش آن‌ها است. در سطح سیستم، رهبران، کارمندان دولتی هستند که به عنوان مقامات ناحیه‌ای، ناظران یا برنامه‌ریزان فعالیت می‌کنند. در سطح اجتماعی، آنها رهبران سیاسی و طیف وسیعی از افراد، اعم از اتحادیه‌ها و پژوهشگران گرفته تا جامعه مدنی و رسانه‌ها هستند، که به شکل‌دهی اهداف آموزش و پرورش کمک می‌کنند. این گزارش که بطور ویژه "رهبری برای یادگیری" نام دارد، استدلال می‌کند که رهبران آموزشی، تنها و صرفا چیزی در حد یک مدیر نیستند، بلکه آن‌ها عاملان تغییر هستند که به زمان، اعتماد و حمایت نیاز دارند تا بر تنظیم یک چشم‌انداز و توسعه افرادی که خدمت می‌کنند و با آن‌ها کار می‌کنند، تمرکز کنند. این گزارش خواستار سرمایه‌گذاری و توانمندسازی رهبران مدارس و سیستم‌ها است. باید فرایندهای استخدام منصفانه و فرصت‌های رشد وجود داشته باشد که نقش‌های کامل رهبران را به رسمیت بشناسد. همچنین، رهبری زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد که اصل آن در مقیاس کوچک‌تر به اشتراک گذاشته شود و دیگران را توانمند کند تا در نقش‌های خود رهبری کنند. در این گزارش تاکیدشده است که هیچ سبک رهبری واحدی وجود ندارد که کارساز باشد. این به این معنی است که سبک‌ها متفاوت هستند و این کاملاً طبیعی است. با این حال، تمام تحقیقات نشان می‌دهند که نیاز حیاتی به رهبران قوی برای بهبود مستمر کیفیت آموزش وجود دارد. رهبران مدارس، از معلمانی تشکیل شده است که تنها برای تغییر نتایج دانش‌آموزان تلاش می‌کنند این در حالی است که رهبران اصلی، سیاست‌مدارانی هستند که تأثیر زیادی در تعیین اولویت‌های ملّی برای آموزش عادلانه و فراگیر دارند.
 

[1] GLOBAL EDUCATION MONITORING REPORT
[2] Leadership in education, LEAD FOR LEARNING
متن کامل [PDF 1024 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. GLOBAL EDUCATION MONITORING REPORT, Leadership in Education, LEAD FOR LEARNING

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb