دوره 1، شماره 3 - ( 12-1403 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 26-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi H. (2025). Research manifesto in 21st century educational management. SELMJ. 1(3), 13-26.
URL: http://selmj.ir/article-1-54-fa.html
رحیمی حسین. مانیفست پژوهش در مدیریت آموزشی قرن 21 دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1403; 1 (3) :26-13

URL: http://selmj.ir/article-1-54-fa.html


چکیده:   (209 مشاهده)
 پژوهشگران در حوزه مدیریت و رهبری آموزشی با یک دوراهی اساسی روبه‌رو هستند: آیا باید این حوزه را به عنوان پژوهشی متمرکز بر ویژگی‌ها، رفتارها و عملکردهای رهبران و رهبری در نظر بگیرند یا بر روابط پویای در حال شکل‌گیری که ناشی از سازماندهی آموزش هستند، تمرکز کنند؟ اعتبار این حوزه، چه در داخل دانشگاه و چه در خارج از آن، و همچنین سودمندی ادعاهای دانش در این دوراهی در خطر است.
به مناسبت سخنرانی نیل کرانستون، من در پی احترام به تاریخ غنی گفتگو و بحث‌های چندرشته‌ای در این حوزه هستم و قصد دارم یک "مانیفست" ارائه دهم که هدف آن بازنگری پروژه مدیریت و رهبری آموزشی با تمرکز کمتر بر رهبران و رهبری و در عوض بر ارائه آموزش، به ویژه در مدارس، باشد.
     بر اساس شواهد موجود، رهبری تنها پنج تا ده درصد از تأثیر بر نتایج آموزشی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، تمرکز صرف بر آن خطر نادیده گرفتن یا کم‌اهمیت جلوه دادن 90 تا 95 درصد دیگر عوامل درون مدرسه‌ای و همچنین عوامل خارج از مدرسه را به همراه دارد.
بازنگری پروژه مدیریت آموزشی به عنوان ارائه آموزش، نشان‌دهنده گسترش عمده‌ای در مطالعات در تقاطع آموزش، مدیریت دولتی، جمعیت‌شناسی، جغرافیا، اقتصاد، جامعه‌شناسی، تاریخ و دیگر رشته‌ها است. این تقاطع زمینه‌ای حاصلخیز برای توسعه اشکال نوآورانه‌ای از تحلیل در مقیاس بین‌المللی فراهم می‌کند و نقطه شروع ایده‌آلی برای پژوهش است تا تأثیرات و تعاملاتی ایجاد کند که برای پژوهشگران، سیاست‌گذاران، مقامات سیستمیک، مدارس، مربیان و جوامع حائز اهمیت باشد.
 
متن کامل [PDF 789 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb