گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران، ایران
چکیده: (121 مشاهده)
با افزایش نفوذ فناوریهای نوین، نقش مهارتهای دیجیتالی در رهبری دانشگاهی بیش از پیش اهمیت یافته است. هرچه رهبران دانشگاهی از مهارتهای دیجیتال بیشتری برخوردار باشند، توانمندی دانشگاه در تطبیق با واقعیتهای دنیای دیجیتال نیز افزایش مییابد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین مؤلفههای مؤثر بر رهبری دیجیتال در محیط دانشگاهی است. این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی مرتبط با رهبری دیجیتال در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری، ۴۶ مقاله و کتاب بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. منابع مورد نظر مطابق با مراحل هفتگانه سندلوفسکی و باروسو (2007) تحلیل شدند. یافتهها شامل ۱۴۱ مضمون پایه، ۱۲ مضمون سازماندهنده و ۳ مضمون فراگیر است. همچنین فرایند فراترکیب دادهها منجر به شناسایی ۱۲ مؤلفه کلیدی در حوزه رهبری دیجیتال شد: مهارتهای فردی، مهارتهای بینفردی، مهارتهای دیجیتال، مهارتهای سازمانی، مشارکت، سازگاری، پایداری، مأموریت، هوش هیجانی، هوش استراتژیک و هوش سازمانی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي