دوره 1، شماره 3 - ( 12-1403 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 98-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmanitabar Z, elyasi M. (2025). Digital leadership is a neglected point for university administrators. SELMJ. 1(3), 77-98.
URL: http://selmj.ir/article-1-57-fa.html
رحمانی تبار زهرا، الیاسی مریم. رهبری دیجیتال نقطه مغفول مدیران دانشگاه‌ها دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1403; 1 (3) :98-77

URL: http://selmj.ir/article-1-57-fa.html


گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران، ایران
چکیده:   (121 مشاهده)
با افزایش نفوذ فناوری‌های نوین، نقش مهارت‌های دیجیتالی در رهبری دانشگاهی بیش از پیش اهمیت یافته است. هرچه رهبران دانشگاهی از مهارت‌های دیجیتال بیشتری برخوردار باشند، توانمندی دانشگاه در تطبیق با واقعیت‌های دنیای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر رهبری دیجیتال در محیط دانشگاهی است. این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی مرتبط با رهبری دیجیتال در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری، ۴۶ مقاله و کتاب به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. منابع مورد نظر مطابق با مراحل هفت‌گانه سندلوفسکی و باروسو (2007) تحلیل شدند. یافته‌ها شامل ۱۴۱ مضمون پایه، ۱۲ مضمون سازمان‌دهنده و ۳ مضمون فراگیر است. همچنین فرایند فراترکیب داده‌ها منجر به شناسایی ۱۲ مؤلفه کلیدی در حوزه رهبری دیجیتال شد: مهارت‌های فردی، مهارت‌های بین‌فردی، مهارت‌های دیجیتال، مهارت‌های سازمانی، مشارکت، سازگاری، پایداری، مأموریت، هوش هیجانی، هوش استراتژیک و هوش سازمانی.

 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb