XML English Abstract Print


چکیده:   (52 مشاهده)
این پژوهش کیفی با هدف بررسی اثربخشی رهبری تحول‌آفرین در ادغام رایانه و نرم‌افزارهای آموزشی در فرایند تدریس دروس علوم در مقطع ابتدایی در مدارس غرب استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس ابتدایی این منطقه است که به دلیل نقش مستقیم در فرایند تدریس و تعامل با فناوری‌های آموزشی انتخاب شدند. نمونه‌گیری به روش هدفمند و نظری صورت گرفت به گونه‌ای که معلمان دارای تجربه کافی در استفاده از فناوری‌های آموزشی و آشنایی با سبک رهبری تحول‌آفرین به عنوان نمونه‌های کلیدی برگزیده شدند. تعداد نمونه‌ها تا رسیدن به اشباع داده‌ای (۱۵ تا ۲۰ نفر) ادامه یافت تا غنای داده‌ها و جامعیت تحلیل تضمین شود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که رهبری تحول‌آفرین با ایجاد انگیزه، حمایت و توانمندسازی معلمان، نقش مهمی در تسهیل ادغام فناوری در آموزش علوم ایفا می‌کند. همچنین، زیرساخت‌های فناوری، آموزش مستمر و حمایت سازمانی از عوامل کلیدی موفقیت این فرآیند هستند. این پژوهش می‌تواند راهنمایی عملی برای مدیران و سیاست‌گذاران آموزشی در غرب استان مازندران برای بهره‌برداری مؤثر از فناوری در آموزش باشد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb