چکیده: (52 مشاهده)
این پژوهش کیفی با هدف بررسی اثربخشی رهبری تحولآفرین در ادغام رایانه و نرمافزارهای آموزشی در فرایند تدریس دروس علوم در مقطع ابتدایی در مدارس غرب استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس ابتدایی این منطقه است که به دلیل نقش مستقیم در فرایند تدریس و تعامل با فناوریهای آموزشی انتخاب شدند. نمونهگیری به روش هدفمند و نظری صورت گرفت به گونهای که معلمان دارای تجربه کافی در استفاده از فناوریهای آموزشی و آشنایی با سبک رهبری تحولآفرین به عنوان نمونههای کلیدی برگزیده شدند. تعداد نمونهها تا رسیدن به اشباع دادهای (۱۵ تا ۲۰ نفر) ادامه یافت تا غنای دادهها و جامعیت تحلیل تضمین شود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA و روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین با ایجاد انگیزه، حمایت و توانمندسازی معلمان، نقش مهمی در تسهیل ادغام فناوری در آموزش علوم ایفا میکند. همچنین، زیرساختهای فناوری، آموزش مستمر و حمایت سازمانی از عوامل کلیدی موفقیت این فرآیند هستند. این پژوهش میتواند راهنمایی عملی برای مدیران و سیاستگذاران آموزشی در غرب استان مازندران برای بهرهبرداری مؤثر از فناوری در آموزش باشد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي