گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده: (28 مشاهده)
این مقاله با رویکردی انتقادی به بررسی توسعه نظریههای مدیریت و رهبری آموزشی با تمرکز بر دیدگاههای طبیعتگرایانه کالین اوورز و گابریل لاکومسکی میپردازد. رهبری آموزشی به عنوان رشتهای نسبتاً جوان، تحت تأثیر پارادایمهای کلاسیک مدیریت قرار دارد و از دیدگاه این دو اندیشمند، نیازمند بازتعریف بر اساس اصول علم طبیعی و انسجامگرایی معرفتشناختی است. اوورز و لاکومسکی با تأکید بر پیوند مدیریت آموزشی با علوم طبیعی، رویکردی پساپوزیتیویستی را پیشنهاد میکنند که در آن نظریهها بر اساس معیارهایی مانند سازگاری، سادگی، و انسجام درونی ارزیابی میشوند. مباحث اصلی مقاله حول سه محور فردگرایی در برابر ساختارگرایی، ذهن متمرکز و خودسازماندهی، و شناخت توزیعشده و تصمیمگیری متمرکز است. اوورز و لاکومسکی با دفاع از «انسجامگرایی طبیعتگرایانه»، استدلال میکنند که نظریههای مدیریت آموزشی باید با علوم طبیعی همسو باشند و از معیارهای علمی مانند تجربهپذیری و انسجام درونی برخوردار باشند. با این حال، این رویکرد با انتقاداتی مانند تقلیلگرایی عدم کاربردپذیری عملی، و غفلت از روایتهای عملی مواجه است.
در مجموع مقاله اشاره میکند که هرچند رویکرد طبیعتگرایانه اوورز و لاکومسکی گامی به سوی علمیتر کردن مدیریت آموزشی محسوب میشود، اما نیاز به تعدیل و ترکیب با دیدگاههای اجتماعی و انتقادی دارد. نقد اصلی به آنها، ایدهآلیستی دانستن نظریهشان و فاصله گرفتن از واقعیتهای عینی در محیطهای آموزشی است. بهرغم این محدودیتها، مشارکت آنها در احیای بحثهای معرفتشناختی در رهبری آموزشی قابل توجه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي