XML English Abstract Print


گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (28 مشاهده)
این مقاله با رویکردی انتقادی به بررسی توسعه نظریه‌های مدیریت و رهبری آموزشی با تمرکز بر دیدگاه‌های طبیعت‌گرایانه کالین اوورز و گابریل لاکومسکی می‌پردازد. رهبری آموزشی به عنوان رشته‌ای نسبتاً جوان، تحت تأثیر پارادایم‌های کلاسیک مدیریت قرار دارد و از دیدگاه این دو اندیشمند، نیازمند بازتعریف بر اساس اصول علم طبیعی و انسجام‌گرایی معرفت‌شناختی است. اوورز و لاکومسکی با تأکید بر پیوند مدیریت آموزشی با علوم طبیعی، رویکردی پساپوزیتیویستی را پیشنهاد می‌کنند که در آن نظریه‌ها بر اساس معیارهایی مانند سازگاری، سادگی، و انسجام درونی ارزیابی می‌شوند. مباحث اصلی مقاله حول سه محور  فردگرایی در برابر ساختارگرایی،  ذهن متمرکز و خودسازمان‌دهی، و شناخت توزیع‌شده و تصمیم‌گیری متمرکز است. اوورز و لاکومسکی با دفاع از «انسجام‌گرایی طبیعت‌گرایانه»، استدلال می‌کنند که نظریه‌های مدیریت آموزشی باید با علوم طبیعی همسو باشند و از معیارهای علمی مانند تجربه‌پذیری و انسجام درونی برخوردار باشند. با این حال، این رویکرد با انتقاداتی مانند تقلیل‌گرایی عدم کاربردپذیری عملی، و غفلت از روایت‌های عملی مواجه است.
در مجموع مقاله اشاره می‌کند که هرچند رویکرد طبیعت‌گرایانه اوورز و لاکومسکی گامی به سوی علمی‌تر کردن مدیریت آموزشی محسوب می‌شود، اما نیاز به تعدیل و ترکیب با دیدگاه‌های اجتماعی و انتقادی دارد. نقد اصلی به آن‌ها، ایده‌آلیستی دانستن نظریه‌شان و فاصله گرفتن از واقعیت‌های عینی در محیط‌های آموزشی است. به‌رغم این محدودیت‌ها، مشارکت آن‌ها در احیای بحث‌های معرفت‌شناختی در رهبری آموزشی قابل توجه است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb