دوره 1، شماره 1 - ( 4-1403 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 66-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

معافی مدنی سیده خدیجه، احمدی سیده معصومه. تأملی بر کاربرد دیرینه شناسی در تحقیقات رهبری آموزشی دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی 1403; 1 (1) :66-55

URL: http://selmj.ir/article-1-35-fa.html


انتشارات آکادمی علوم، لاهیجان، ایران
چکیده:   (325 مشاهده)
با افزایش پیچیدگی‌ و تنوع در اداره نظام‌های آموزشی، نیاز به توسعه تنوع در رویکردهای دانش‌پژوهی در حوزه مطالعاتی مدیریت و رهبری آموزشی، بیش از پیش احساس می‌شود. رویکرد دیرینه شناسی فوکویی به عنوان یک روش تحقیق کیفی، از جمله رویکردهای معرفت‌شناسانه ای است که در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این روش تحقیق به تحلیل و بررسی چگونگی شکل گیری و تحول دانش و گفتمان‌ها در طول تاریخ می‌پردازد. مقاله حاضر با هدف بررسی و تحلیل کاربرد دیرینه‌شناسی در تحقیقات رهبری آموزشی، به بررسی و تحلیل مقاله "دیرینه شناسی رهبری آموزشی به عنوان یک  حوزه بیانی" نوشته ریچارد نیشه، دانشیار دانشگاه نیو ساوت ولز، پرداخته است. هدف اصلی مقاله، پاسخ به این پرسش است که « مقاله نیشه تا چه حد توانسته است با استفاده از روش دیرینه شناسی درک بهتری از ماهیت پیچیده حوزه مطالعاتی رهبری آموزشی ارائه دهد؟« بررسی ها نشان می‌دهد که نیشه به خوبی توانسته است معرفت شناسی فوکویی را در حوزه مطالعاتی رهبری آموزشی درهم آمیزد و از آنها برای تحلیل و بررسی مسائل رهبری آموزشی بهره مند شود. با این حال، استفاده از مفاهیم پیچیده فوکو، ممکن است برای برخی از خوانندگان که در زمینه فلسفه و نظریه‌های فوکو پیش زمینه‌ای ندارند، دشوار باشد. همچنین، برخی از مفاهیم و روش‌های ارائه شده در مقاله نیشه، همانطور که خود وی نیز اذعان دارد، شدیدا بافتارمند هستند.
 
متن کامل [PDF 1439 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Arar, K., Örücü, D. (2021). A Foucauldian analysis of culturally relevant educational leadership for refugees as newcomers. In The Palgrave handbook of educational leadership and management discourse (pp. 1-15). Springer. [DOI:10.1007/978-3-030-39666-4_114-1]
3. Beattie, L. (2020). Educational leadership: Producing docile bodies? A Foucauldian perspective on higher education. Higher Education Quarterly, 74(1), 98-110. [DOI:10.1111/hequ.12218]
5. Bourke, T., Lidstone, J., Ryan, M. (2013). Teachers performing professionalism: A Foucauldian archaeology. Sage Open، 3(4), 2158244013511261. [DOI:10.1177/2158244013511261]
7. Dezhgahi, Z. (2010). Archaeology; Qualitative strategy in humanities research Methodology of Social Sciences and Humanities, 16(63), 117-134.
8. Foucault, M. (1970). The order of things: An archaeology of the human sciences. London, UK:Tavistock.
9. Foucault, M. (1975). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Harmondsworth, UK:Penguin.
10. Foucault, M. (2002a). The Archaeology of knowledge (trans: Sheridan-Smith, A. M.). London:Routledge.
11. Harter, N. (2021). An Archaeology of Leadership. Academia Letters، 2. [DOI:10.20935/AL497]
13. Karim, Muzaffar. (2021). Understanding Foucault: The Shift from Archaeology to Genealogy. Journal of Research in Humanities and Social Science،9 (9)، 72-75.
14. Khan, T. H., & MacEachen, E. (2021). Foucauldian discourse analysis: Moving beyond a social constructionist analytic. International journal of qualitative methods, 20, 16094069211018009. [DOI:10.1177/16094069211018009]
16. Krarup, T. (2021). Archaeological methodology: Foucault and the history of systems of thought. Theory, Culture & Society, 38(5), 3-24. [DOI:10.1177/0263276420984528]
18. Mifsud, D. (2017). Foucault and school leadership research: Bridging theory and method. London, UK: Bloomsbury
19. Manokha, I. (2009). Foucault's Concept of Power and the Global Discourse of Human Rights. Global Society, 23(4), 429-452. [DOI:10.1080/13600820903198792]
21. Niesche, R., & Gowlett, C. (2020). Social, critical and political theories for educational leadership. [DOI:10.1007/978-981-13-8241-3]
22. https://doi.org/10.1007/978-981-13-8241-3 [DOI:10.1007/978-981-13-8241-3 Singapore: Springer.]
23. Niesche, Richard. (2022). The archaeology of educational leadership as an enunciative field. In The Palgrave handbook of educational leadership and management discourse (pp. 9-21). Springer. [DOI:10.1007/978-3-030-99097-8_4]
25. Poorghorban, Y. (2023). On Michel Foucault: Power/Knowledge, Discourse, and Subjectivity. OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 17(2), 318-328. [DOI:10.19105/ojbs.v17i2.9749]
27. Varghese, M. (2023, June). MICHEL FOUCAULT AND POST-MODERN HISTORIOGRAPHY. In NCC (p. 249).
28. Zare Mehrjardy, M., Yousofi, A., & Mirabi, S. (2021). Metaanalyzing Foucault's Archaeology Theory. Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences, 20(12), 187-210. doi: 10.30465/crtls.2020.26214.1586

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانش پژوهی در رهبری و مدیریت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scholarship in Educational Leadership and Management Journal (SELMJ)

Designed & Developed by : Yektaweb